معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در کارگاه روش پژوهش در طب ایرانی، بر نقش هدایت‌گری پایه‌های فلسفی طب‌های مکمل در دست‌یابی راحت‌تر و سریع‌تر به نتایج مورد نظر، در صورت تبدیل مناسب آنها به بحث‌های عملیاتی، تاکید کرد.

به گزارش روابط‌عمومی بنیاد طب ایرانی، به نقل از روابط‌عمومی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، در این کارگاه که در دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد و با استقبال بی‌نظیر متخصصان و اعضای هیات علمی و دانشجویان رشته طب سنتی ایرانی، داروسازی سنتی و تاریخ پزشکی همراه بود، دکتر «علی‌اکبر حقدوست»، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر ضرورت تعیین نقشه راه برای خلق ایده‌های نوین در پژوهش‌ها، گفت: تهیه نقشه مفهومی کامل و هدفمند چه در سطح فرد، چه دانشکده و چه کل دنیا، برای خلق ایده‌های بزرگ و ایجاد نگاه جدید به حوزه سلامت، نقش مهمی دارد و وجود سیر فکری منسجم در روند پژوهش‌ها، می‌تواند سبب ایجاد استحکام فکری در یک حوزه و جلوگیری از پراکنده‌کاری شود.

وی با بیان اینکه طب‌های مکمل عمدتا بر پایه‌های فلسفه استوار می‌شوند، تاکید کرد: اگر این پایه‌های فلسفه درست دیده شده و با خروج از موضوع خشک فلسفی، به‌صورت کامل و مستحکم به بحث‌های عملیاتی تبدیل شده باشند، می‌توانند مانند قطب‌نما، نقشی هدایت‌گرانه داشته و راحت‌تر و سریع‌تر ما را به نتایج مورد نظر برسانند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین با اشاره به لزوم نوآوری و بدیع بودن در موضوع پژوهش، گفت: برای آنکه بتوانیم در روش تحقیق طب سنتی قدم‌های مشخص و رو به جلویی برداریم و به دنیای امروز بگوییم که الگوی جدیدی از پژوهش، علم و درمان واقعی بشر را ارائه می‌دهیم تا دنباله‌روی ما شود، باید به این نکته توجه کنیم که یافتن یک دارو در منابع طب سنتی و مقایسه آن با یک داروی جدید، اگرچه برای نشان دادن حقانیت این علم و تایید اینکه در تخیلات و خرافات قدم نمی‌زنیم، لازم است و باید به آن پرداخته شود، اما به‌تنهایی کافی نبوده و باید به لایه‌های عمیق فلسفی موضوع و بدیع و نو بودن نگاهمان به سلامت نیز توجه کنیم.

وی با تاکید بر لزوم تبدیل نتایج علمی پژوهش‌ها به زبان مخاطبان، افزود: یافته پژوهشی ما باید به گوش مخاطب برسد و به عمل و خرد تبدیل شود تا عامل تغییر رفتار باشد و این موضوع مهمی است که باید برای کاربردی کردن نتایج پژوهش‌ها، به‌طور ویژه به آن بپردازیم.

گفتنی است، در ادامه، متخصصان و اعضای هیات علمی و دانشجویان حاضر در کارگاه، با طرح سوالات و ابهامات موجود در حوزه تخصصی پژوهشی خود، پاسخ‌های لازم را دریافت کردند.